Νέα σύγκρουση -ευτυχώς αυτή τη φορά όχι δικαστική- μεταξύ Ε.Βενιζέλου και ΠΡΩΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ. Η εφημερίδα έχει πολυσέλιδο ρεπορτάζ για το θέμα των δύο υποβρυχίων που παραγγέλθηκαν επί Βενιζέλου και υποστηρίζει με βάση τα στοιχεία του ρεπορτάζ ότι "οι Τούρκοι ναυπηγούν τα ίδια υποβρύχια με τιμές 50% φθηνότερες".
Η εφημερίδα δημοσιεύει αποσπάσματα από τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Άμυνας στις 11 Μαρτίου 2010,σύμφωνα με τα οποία προκύπτει ότι αξιωματικοί έθεσαν το ζήτημα της διαφοράς στη τιμή μεταξύ ελληνικών και τουρκικών υποβρυχίων.
Ο τότε Γενικός Διευθυντής Εξοπλισμών Β.Βασιλάκος εκτός από το θέμα της διαφοράς στη τιμή είχε χαρακτηρίσει λάθος των Γερμανών να πουλήσουν τα ίδια ακριβώς υποβρύχια σε Ελλάδα και Τουρκία. "Αυτό πέρα από το επιχειρησιακό κομμάτι προφανέστατα έχει και μία πολιτική διάσταση",είπε ο κ.Βασιλάκος και ο ΥΕΘΑ στην απάντησή του "κάρφωσε" όσους είχαν υπογράψει τις αρχικές συμβάσεις το 2000,λέγοντας ότι "αυτά θα έπρεπε να έχουν συζητηθεί πριν από την υπογραφή των αρχικών συμβάσεων".
Εντυπωσιακή ήταν η παρέμβαση του Α/ΓΕΣ, ο οποίος γνωρίζοντας τη τουρκική πραγματικότητα ,αναφέρθηκε λεπτομερώς στα ημερομήσθια των τούρκων εργατών αλλά και στο γεγονός ότι εκεί δεν ...υπάρχουν απεργίες, συνεπώς θεώρησε λογικό να είναι φθηνότερο το κόστος των υποβρυχίων. Η τοποθέτησή του είχε ικανοποιήσει τον υπουργό Άμυνας. Οι υπόλοιποι Αρχηγοί απλά συμφώνησαν με ότι είπε ο υπουργός.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος πριν ακόμη η εφημερίδα κυκλοφορήσει έσπευσε να βγάλει αναλυτική ανακοίνωση στην οποία επικαλείται τα όσα συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Άμυνας (ΣΑΜ). Μεταξύ άλλων αναφέρει στην ανακοίνωσή του:
"Στο ΣΑΜ τέθηκε, μεταξύ άλλων, και το ζήτημα της τιμής των υποβρυχίων ίδιου τύπου που προμηθεύτηκε η Τουρκία, καθώς με βάση ορισμένα δημοσιεύματα (ακόμη και σε ελληνικές ιστοσελίδες που λειτουργούν ως εύκολη πηγή για ορισμένους δημοσιογράφους), η τιμή τους ήταν χαμηλότερη αυτής των ελληνικών. Αποφασίστηκε το ζήτημα να διερευνηθεί, όχι φυσικά δημόσια, προκειμένου να αντληθούν κρίσιμες στρατιωτικές και εμπορικές πληροφορίες, που δεν παρέχουν με ευκολία ούτε τα σοβαρά κράτη, ούτε οι εταιρίες.
Η εμπιστευτικότητα αφορούσε συνεπώς το στάδιο της διερεύνησης και όχι τη συζήτηση στο ΚΥΣΕΑ και τη Βουλή η οποία και επεκτάθηκε σε όλα τα θέματα, χωρίς κανέναν περιορισμό, καθώς για πρώτη φορά εκπρόσωποι αντισυμβαλλομένων εταιριών για οπλικά συστήματα συμμετείχαν σε ακρόαση ενώπιον της Βουλής και για πρώτη φορά συζητήθηκε και κυρώθηκε στη Βουλή παρόμοια σύμβαση.
Αν το “Πρώτο Θέμα” ρωτούσε θα μάθαινε, λοιπόν, ότι το ζήτημα αυτό διερευνήθηκε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οπότε και εξηγήθηκε από γερμανικής πλευράς ότι η τιμή για τα τουρκικά υποβρύχια περιλαμβάνει το κόστος των υπό συναρμολόγηση γερμανικών μερών των υποβρυχίων, χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος των εργασιών στα τουρκικά ναυπηγεία καθώς και το κόστος των πρόσθετων τουρκικών υλικών και συστημάτων.
Σε αντίθεση με την τιμή για τα ελληνικά υποβρύχια που περιλαμβάνει το ολοκληρωμένο προϊόν και άρα όχι μόνο τα ποσά που καταβάλλονται στη γερμανική πλευρά για τα υλικά και την τεχνογνωσία, αλλά και τα ποσά που καταβάλλονται στα ΕΝΑΕ για τις εργασίες που γίνονται στην Ελλάδα και για τα πρόσθετα υλικά.
Είναι συνεπώς προφανές ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά συμβατικά αντικείμενα, καθώς το τουρκικό κόστος αφορά μόνο την HDW και όχι τα τουρκικά ναυπηγεία, ενώ το ελληνικό κόστος περιλαμβάνει και την HDW και τα ελληνικά ναυπηγεία.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου